De zorgverleners van onze huisartsenpraktijk doen hun uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Gelukkig verloopt het contact tussen patiënt en zorgverlener meestal naar ieders tevredenheid. Toch kan het gebeuren dat u als patiënt ontevreden bent over het handelen van de zorgverleners in onze huisartsenpraktijk. U kunt hier op verschillende manieren iets me doen:
- In het algemeen kunt u de klacht het beste eerst met uw huisarts of de klachtenfunctionaris van de praktijk bespreken, hoe moeilijk dat voor u misschien ook is. Als de huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan hij ook niet proberen de klacht op te lossen. Bij voorkeur horen wij bij het maken van een afspraak dat u een klacht wilt bespreken, zodat wij voldoende tijd kunnen inplannen voor het gesprek.
- U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen via het klachtenformulier. Dit Klachtenformulier kunt u hier downloaden en weer inleveren bij de praktijk.
De klacht wordt dan door de interne klachtencoördinator binnen vijf werkdagen opgepakt en binnen vier weken na ontvangst afgehandeld. - Als de uitkomsten van het gesprek met de huisarts of de interne klachtencoördinator van de huisartsenpraktijk niet naar uw tevredenheid is verlopen, dan kunt u terecht bij het SKGE (Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg). De klacht wordt dan door een externe onafhankelijke klachtenfunctionaris behandeld. Hoe u dit doet, kunt u lezen op de website van SKGE.
- Als u er ook met hulp van de SKGE klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de landelijke geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze uitspraak is bindend. De SKGE kan u hierbij helpen.